CITO

Stichting Cito Instituut voor Toetsontwikkeling 

Beleidsontwikkeling en aanbesteding contractueel onderhoud

Facilitairmeldpunt.nl heeft voor Stichting Cito de definitie van beleidsmatige uitgangspunten van het onderhoudsmanagement vastgesteld. Vervolgens hebben wij de aanbesteding van het contractuele onderhoud van de technische installaties van het hoofdkantoor van Cito te Arnhem, inclusief een préselectieprocedure inzake de geschiktheid van de onderhoudsaannemers uitgevoerd. Na implementatie van de nieuwe visie, verwoord in het nieuwe onderhoudsbeleid, hebben we tevens diverse andere facilitaire zaken en processen gemonitord en in kwalitatieve zin bijgestuurd.  

Onze uitdaging

Stichting Cito Instituut voor Toetsontwikkeling  wordt nationaal en internationaal erkend als expert in het ontwikkelen en afnemen van examens en toetsen. Het pakket diensten en producten voor de onderwijs- en beroepspraktijk is breed en richt zich op moderne toetsvormen en volgsystemen. Stichting Cito verzorgt trainingen en advieswerk en onderzoekt de kwaliteit van het onderwijs. Al deze activiteiten voert zij uit voor onderwijsinstellingen, overheden en het bedrijfsleven in binnen- en buitenland. 

Cito is op 1 januari 2011 verhuisd naar het voor haar nieuw gebouwde kantoorpand Le Maire aan de Amsterdamseweg 13 te Arnhem. Het pand is eigendom van Cito en biedt onderdak aan ca. 650 medewerkers. In het pand zijn 575 werkplekken beschikbaar en wordt volgens 'Het Nieuwe Werken' (HNW) concept gewerkt. Het pand is een representatief kantoorgebouw met een bruto vloeroppervlak van 12.624 m2 volgens NEN 2580.
Een kleine facilitaire afdeling is verantwoordelijk voor het beheer van de huisvesting, de diensten, de middelen en de veiligheid. In een situatie waarin welhaast alle facilitaire functies zijn uitbesteed, streeft deze facilitaire afdeling ernaar om toeleveranciers op effectieve en efficiënte wijze aan te sturen. De tactische inkoper (Jacqueline Duijm) was bij een cursus getipt over de diensten van facilitairmeldpunt.nl en had  ons opgedragen het beleid inzake het technische onderhoud van de huisvesting te definiëren en op basis daarvan het contractuele onderhoud van de technische installaties uit te besteden aan één enkele onderhoudsaannemer. 

Uitvoering en resultaat

Facilitairmeldpunt.nl formuleerde in een beleidsplan inzake het onderhoud de doelstellingen van de huisvesting op middellange en lange termijn, de uitgangspunten inzake uitbesteding alsmede de personele en administratieve organisatie als nodig voor realisatie van de doelstellingen. Voor de uitbesteding van het contractuele onderhoud werd een pré-selectieprocedure gevolgd en uiteindelijk werd een vijftal gegadigden uitgenodigd in te schrijven op een gestandaardiseerd onderhoudsbestek in de vorm van een concept contract.

Het facilitairmeldpunt.nl contract hanteert prestatie- en resultaatgerichte inspanningsverplichtingen, waarbij de onderhoudsaannemer geen belang in commerciële zin heeft bij storingen en reparaties. Het contract regelt tevens het beheer en de actualisatie van alle technische informatiebestanden, inclusief de technische tekeningen. De definitie van meerjaren groot- en vervangingsonderhoud in de vorm van een meerjarenplanning en een meerjarenbegroting alsmede het beheer en de uitvoering van de wettelijk verplichte keuringen en te onderhouden certificaten worden eveneens geregeld vanuit het contract. Naast een kwaliteitsverbetering van het beheer resulteerde de heraanbesteding eveneens in een jaarlijks financieel voordeel.

Gerelateerde projecten

Share by: