Blogopmaak

Hoera de nieuwbouw of renovatie wordt opgeleverd. En nu?

M.v.L. le Clercq • okt. 16, 2019

Oplevering van de nieuwbouw of renovatie. En nu?

Eindelijk, de oplevering van uw nieuwbouw- of renovatieproject door de aannemer is geweest. Maar al snel zult u er achterkomen dat niet alles zo mooi is als het aan de buitenkant lijkt. Sterker nog: het levert u straks een dubbele kater op: die van het afscheidsdiner en die van het feit dat u gaat beseffen dat u er nu alleen voor staat. U had het zo kunnen organiseren, dat de leveranciers en de onderhoudsaannemer alle verantwoording ten aanzien van de techniek en de functionaliteit ervan zelf hadden gedragen. 

Renovatie of nieuwbouw opleveren
Uw leveranciers zijn na oplevering  van het project immers garantieplichtig en uw onderhoudspartij kán verborgen gebreken namens u opsporen. Maar om dat in goede banen te leiden, moet u wel boven de partijen staan en u niet in de rol van (interne) projectleider laten manoeuvreren.

U is plechtig beloofd, dat de bij de oplevering zichtbare gebreken spoedig zullen worden verholpen. Ook de revisietekeningen zullen binnen drie maanden beschikbaar zijn, toch? Dit valt nog niet mee, omdat inmiddels het bestek vele malen is gewijzigd en er is een enorme lijst van nog af te werken zichtbare gebreken ontstaan. U weet dan nauwelijks wat in beheer is overgedragen en de eventuele onzichtbare gebreken zijn nog niet geconstateerd.
U als opdrachtgever bent doorgaans de eerste die dan wordt geconfronteerd met de lasten en de lusten van een ophanden zijnde nieuwbouw en/of renovatie. Vooral de lasten ervan dienen zich aan; aanvankelijk nauwelijks merkbaar, maar gaandeweg steeds indringender.

Lijnmanager wordt dan opeens projectleider

Op het moment dat u gaat nadenken over de wenselijkheid en de haalbaarheid van een renovatie en/of nieuwbouw, wordt u eigenlijk langzaam maar onverbiddelijk interne projectleider. Een uitgebreide renovatie of nieuwbouw kan daarnaast onder omstandigheden een traject van meerdere jaren zijn. En dan beseft u opeens dat uw functie de komende tijd drastisch gaat veranderen, omdat u als lijnmanager opeens over heel andere eigenschappen moet beschikken, namelijk die van een projectmanager. De continuïteit van een lijnfunctie vraagt in de eerste plaats mensgerichte en pas in de tweede plaats zaakgerichte eigenschappen. Bij de succesvolle projectmanager zijn de zaken precies omgekeerd. U als mensgerichte lijnmanager zal het als projectleider mogelijk moeilijk krijgen. U zal (waarschijnlijk te) veel tijd moeten besteden aan dit vermeende ‘bijbaantje’. 

U zou dus eigenlijk een externe projectleider moeten inhuren of iemand binnen uw organisatie die de kwalificaties van een project-leider bezit en die meer tijd heeft dan u. Dit voorkomt dat u langzaam maar zeker verzeild raakt in de programmafase van het project. Gebruikers moeten worden benaderd omtrent hun toekomstige behoeften en een en ander wordt vertaald naar een zeer voorlopig programma van eisen met een dito projectbudget en projectplanning. Ingehuurde externe deskundigheid (de architect, een bureau voor bouwprojectmanagement en een ingenieursbureau) slepen het project vervolgens door de definitiefase en de uitvoeringsfase heen.

Uw projectleider wordt medeplichtig

Uw projectleider dient vroegtijdig al betrokken te raken bij het project. Als hij tevens wordt betrokken bij budgetteren en plannen, zal hij zich min of meer verantwoordelijk blijven voelen voor de haalbaarheid ervan. Dit voorkomt vooral dat de projectleider zich dermate bij de uitvoering voelt, dat hij bereid is om namens de bouwers tegenover u overschrijdingen van budget en planning te rechtvaardigen, in plaats dat hij zich namens u opstelt en de opdrachtnemers houdt aan hun contractuele verplichtingen. 

Meldpunt en nieuwbouw
Lees meer: Onderhoud kan slimmer
het noodplan
door M.v.L. le Clercq 16 dec., 2019
Voor de veiligheid van uw medewerkers en uw bezoekers is het voor u natuurlijk van belang een goed doordacht noodplan te ontwikkelen dat tevens voldoet aan de laatste wettelijke eisen en richtlijnen.
Alternatief voor NEN2767
door M.v.L. le Clercq 29 nov., 2019
De NEN2767 is dé norm voor het vaststellen van de staat van onderhoud (conditie) van een gebouw. Conform de norm NEN 2767 is conditiemeting het instrument voor het objectief en uniform meten van de fysieke kwaliteit van bouw- en installatiedelen van gebouwen en/of infrastructuur. Conditiemeting is doorgaans wel duur en duurt lang. Eenalternatief!
Gebruikersvergunning, brandveiligheid, gebruik gebouw
door M.v.L. le Clercq 18 nov., 2019
Omdat de gevolgen van een brand zeer ingrijpend zijn, is een goede brandveiligheid een absolute must. Dit geldt in het bijzonder als u eigenaar bent van een gebouw en dat gebouw een verhoogd risico kent of waarvoor bij een brand de verwachte gevolgen bovenmatig ernstig zijn voor u of uw omgeving. In de gemeentelijke bouwverordening zijn daarom in elke gemeente voorschriften over 'brand-veilig gebruik' opgenomen. Op grond van deze verordening is, afhankelijk van uw gebruikssituatie, een gebruiksvergunning voorge-schreven. In deze gebruiksvergunning wordt het brandveilig gebruik van uw locatie of inrichting geregeld.
Contractueel onderhoud
door M.v.L. le Clercq 11 sep., 2019
Het onderhoud na oplevering van een project. Nu hebben we een definitie en kunnen we bepalen wie het onderhoud gaat uitvoeren. Makkelijk is het om direct al het onderhoud in opdracht te geven aan uw installateur. Maar met betrekking tot het onderhoud na oplevering, bestaat het onjuiste idee dat onderhoud na oplevering niet noodzakelijk is, omdat je installateur toch garantie geeft.
Onderhoudsvisie, contractmanagement, onderhoudsmanagement
door M.v.L le Clercq 14 aug., 2019
Achterstallig onderhoud en constante druk op kosten leidt tot slecht functionerende installaties, meer klachten en waardevermindering. Bent u ook voornamelijk brandjes aan het blussen en loopt u continu achter de feiten aan? Om deze impasse te doorbreken en dreigende rampen te voorkomen, moet u toch echt het onderhoud opnieuw organiseren. Een onderhoudsvisie waar u iets aan heeft.
Dienstengids, gebouwbeheer, facility, facilitair,
door M.v.L. le Clercq 18 jul., 2019
U legt uw personeel dagelijks in de watten en ondersteunt de corebusiness met de allerbeste facilitaire diensten. U heeft namelijk maar één doel; productiviteit verhogen, zonder aan het welzijn van uw mensen te komen. Deze diensten strekken zich uit van het verzorgen van het gebouwbeheer en het schoonmaakonderhoud tot het organiseren van de catering en het wagenpark. Een dienstengids.
Benchmark, facilities, besparen, tips, inkoop
door M.v.L. le Clercq 11 jun., 2019
U kunt benchmarken wat u wilt, maar de kans is groot dat u steeds de verkeerde kengetallen vergelijkt. Namelijk die van uw buurman, goede vrienden en conculega’s, die het waarschijnlijk helemaal niet beter voor elkaar hebben dan u. Dat kan echt anders; besparen op facilities, zoals u ook uw inkoop op de core business zou aanpakken. Met kennis van zaken dus. 5 tips om u op weg te helpen.
Share by: