Blogopmaak

Het noodplan als veiligheidsblauwdruk

M.v.L. le Clercq • dec. 16, 2019

Het noodplan voor medewerkers en bezoekers

Voor de veiligheid van uw medewerkers en uw bezoekers is het voor u natuurlijk van belang een goed doordacht noodplan te ontwikkelen dat tevens voldoet aan de laatste wettelijke eisen en richtlijnen. 

Een goed noodplan bestaat eigenlijk uit twee delen, een instructiedeel en een organisatiedeel. Het instructiedeel bevat de informatie wie wat doet, wanneer en in welke volgorde taken worden uitgevoerd en welke middelen en procedures worden ingezet. Het organisatiedeel bevat het beleid en de doelstellingen, voorzien van het bedrijfshulpverleningsplan, het calamiteitenplan en het ontruimingsplan. 

Om het noodplan op te kunnen stellen, dient u een uitgebreide inventarisatie uit te voeren op de huidige veiligheidsvoorzieningen. Deze inventarisatie heeft dus betrekking op bijvoorbeeld de inbraakbeveiliging, brandbeveiliging en toegangscontrole.

BHV en noodplan
De ontruimingsplattegronden 
Een goede start om de veiligheid van medewerkers en bezoekers te verhogen, is het informeren van hen over deze veiligheidsvoorzieningen o.a. vluchtwegen, nooduitgangen, brandscheidingen en kleine blusmiddelen. Ontruimingsplattegronden zijn daarbij een onmisbare bron van informatie waarmee personen bij een calamiteit zich snel kunnen oriënteren en zich in veiligheid kunnen brengen.

Maar hoe begin je nu met het vaststellen van het benodigde aantal ontruimingsplattegronden?
In de eerste plaats is het van belang of uw BHV’ers de ontruiming begeleiden. Indien zij vóór het sein tot ontruiming hun posities in het gebouw kunnen innemen, zal de ontruiming door hen worden gestuurd. Indien zo georganiseerd, kan worden volstaan met alleen ontruimingsplattegronden in de vluchtwegen. Als uw medewerkers en bezoekers bij het sein tot ontruiming hun weg zelf moeten vinden, dient te worden nagegaan of de doorstroom capaciteit van de vluchtroutes toereikend is om alle personen tijdig en geordend het gebouw veilig kunnen verlaten. Als vervolgens blijkt dat de kortste vluchtroutes bij een ontruiming onvoldoende doorstroom capaciteit bieden, is het noodzakelijk om sturing aan te brengen op basis van verwijzingen via ontruimingsplattegronden. In deze situatie kan niet worden volstaan met het aanbrengen van ontruimingsplattegronden in vluchtwegen, maar is het noodzakelijk om elke ruimte te voorzien van een ontruimingsplattegrond.

De veiligheidsplattegronden
Ook goede ingerichte veiligheidsplattegronden zijn een noodzakelijk onderdeel van uw noodplan. Deze veiligheidsplattegronden bevatten alle relevante informatie ten behoeve van de bedrijfshulpverleners en de externe hulpverleners zoals brandweer, politie en GGD. De veiligheidsplattegronden dienen in het instructiedeel van het noodplan te worden opgenomen en implementatie dient zich te conformeren aan de NEN 3011, NEN 6088, ISO 7010, ISO3864-1 en NEN-EN 61310-1 en de Europese voorschriften als gepubliceerd in Richtlijn 92/58/EEG. 

Ingewikkeld? Nee hoor, uw technische onderhoudsaannemer kan u prima en goed informeren over allerlei benodigde informatie. U kunt er natuurlijk ook voor kiezen uw onderhoudsaannemer de plattegronden voor u te vervaardigen. Veiligheidsplattegronden geven namelijk veel informatie over de plaats van hoofdafsluiters van gas, water en elektriciteit, technische installaties, opslag van gevaarlijke stoffen, stijgleidingen, brandblusapparatuur, enz.

Een goede beheerservice
Omdat het noodplan door dynamische ontwikkelingen vanuit uw eigen organisatie en diverse externe factoren regelmatig aan veranderingen onderhevig zal zijn, dient het plan regelmatig aangepast te worden aan de gewijzigde omstandigheden. U dient minimaal jaarlijks door meting en actualisering het noodplan in de juiste conditie te houden. Ook deze beheersactiviteit kunt u uitstekend verleggen naar uw onderhoudspartij, zodat ook deze medeverantwoordelijk is van de kwaliteit van de stukken. 

Indien u kiest voor verlegging, kan de beheersservice bijvoorbeeld betrekking hebben op:
  • een jaarlijkse inventarisatie rondgang door het gebouw;
  • het verifiëren van het noodplan aan de hand van geldende wet- en regelgeving;
  • het verifiëren van het noodplan aan de hand van gebouw- en procesaanpassingen;
  • het noodzakelijk aanpassen van bestaande ontruimings- en veiligheidsplattegronden;
  • een schriftelijke rapportage van bevindingen, inclusief een verslag van goedkeuring.
Noodplan
Lees meer: Onderhoud kan slimmer
Alternatief voor NEN2767
door M.v.L. le Clercq 29 nov., 2019
De NEN2767 is dé norm voor het vaststellen van de staat van onderhoud (conditie) van een gebouw. Conform de norm NEN 2767 is conditiemeting het instrument voor het objectief en uniform meten van de fysieke kwaliteit van bouw- en installatiedelen van gebouwen en/of infrastructuur. Conditiemeting is doorgaans wel duur en duurt lang. Eenalternatief!
Gebruikersvergunning, brandveiligheid, gebruik gebouw
door M.v.L. le Clercq 18 nov., 2019
Omdat de gevolgen van een brand zeer ingrijpend zijn, is een goede brandveiligheid een absolute must. Dit geldt in het bijzonder als u eigenaar bent van een gebouw en dat gebouw een verhoogd risico kent of waarvoor bij een brand de verwachte gevolgen bovenmatig ernstig zijn voor u of uw omgeving. In de gemeentelijke bouwverordening zijn daarom in elke gemeente voorschriften over 'brand-veilig gebruik' opgenomen. Op grond van deze verordening is, afhankelijk van uw gebruikssituatie, een gebruiksvergunning voorge-schreven. In deze gebruiksvergunning wordt het brandveilig gebruik van uw locatie of inrichting geregeld.
Oplevering, renovatie, nieuwbouw
door M.v.L. le Clercq 16 okt., 2019
Eindelijk de oplevering van uw nieuwbouw of renovatie door de aannemer is geweest. Maar al snel zult u er achtergekomen dat niet alles zo mooi is als het aan de buitenkant lijkt. Sterker nog; het levert u straks een dubbele kater op: die van het afscheidsdiner en die van het feit dat u gaat beseffen, dat u er nu alleen voor staat. U had het zo kunnen organiseren, dat de leveranciers en de onderhoudsaannemer alle verantwoording ten aanzien van de techniek en de functionaliteit ervan zelf hadden gedragen.
Contractueel onderhoud
door M.v.L. le Clercq 11 sep., 2019
Het onderhoud na oplevering van een project. Nu hebben we een definitie en kunnen we bepalen wie het onderhoud gaat uitvoeren. Makkelijk is het om direct al het onderhoud in opdracht te geven aan uw installateur. Maar met betrekking tot het onderhoud na oplevering, bestaat het onjuiste idee dat onderhoud na oplevering niet noodzakelijk is, omdat je installateur toch garantie geeft.
Onderhoudsvisie, contractmanagement, onderhoudsmanagement
door M.v.L le Clercq 14 aug., 2019
Achterstallig onderhoud en constante druk op kosten leidt tot slecht functionerende installaties, meer klachten en waardevermindering. Bent u ook voornamelijk brandjes aan het blussen en loopt u continu achter de feiten aan? Om deze impasse te doorbreken en dreigende rampen te voorkomen, moet u toch echt het onderhoud opnieuw organiseren. Een onderhoudsvisie waar u iets aan heeft.
Dienstengids, gebouwbeheer, facility, facilitair,
door M.v.L. le Clercq 18 jul., 2019
U legt uw personeel dagelijks in de watten en ondersteunt de corebusiness met de allerbeste facilitaire diensten. U heeft namelijk maar één doel; productiviteit verhogen, zonder aan het welzijn van uw mensen te komen. Deze diensten strekken zich uit van het verzorgen van het gebouwbeheer en het schoonmaakonderhoud tot het organiseren van de catering en het wagenpark. Een dienstengids.
Benchmark, facilities, besparen, tips, inkoop
door M.v.L. le Clercq 11 jun., 2019
U kunt benchmarken wat u wilt, maar de kans is groot dat u steeds de verkeerde kengetallen vergelijkt. Namelijk die van uw buurman, goede vrienden en conculega’s, die het waarschijnlijk helemaal niet beter voor elkaar hebben dan u. Dat kan echt anders; besparen op facilities, zoals u ook uw inkoop op de core business zou aanpakken. Met kennis van zaken dus. 5 tips om u op weg te helpen.
Share by: